Maskinmester. 71 år. Bopæl Odense.
 
Af statur hører Jens måske ikke til blandt de største, men omkring og ombord i Caroline fylder han til gengæld rigtig meget på grund af sin store energiudladning, som idéskaber og med sit konstante øje for forbedringsmuligheder på den ældre dame. Under sejladser er Jens altid i gang med udbedringer, store som små, og han er at finde som fast mand i Mandagsholdets arbejdsgæng. På hjemmefronten er Jens lykkeligt gift, men når man betænker den store opmærksomhed han tildeler skibet, er det som om, han har giftet sig til venstre hånd med Caroline. Gad vide, om han ind i mellem nætternes oversmøringer sover i sin køje eller ved siden af MaK'en? I 30 år havde Jens og hustruen egen sejlbåd. Det er der ikke længere tid til.
 
Ironisk nok kom Jens i kontakt med Caroline på opfordring af Samka-folkene. Det er en længere historie, der omfatter elementer som det forrige EU-valg, en gratis bustur til Langeland for pensionister, Samkas anløb af Bagenkop og harmonikaspillere fra Marstal. Sammenhænget kan Jens selv berette om, hvis nogen ombord skulle spørge ind til det. Forinden havde Jens et par gange smugkigget på skibet under tidligere anløb af Odense havn som Caroline Samsø. Men, det var telefonopkaldet til Margrethe for fem år siden, der straks fik karrieren til at rulle for den nybagte pensionist med en tur til Marstal med golfspillere, to intro-ture som maskinassistent, og siden da på egne søben som maskinmester. Efterfølgende har Jens aldrig set sig tilbage. Det går bare derudaf, og det skal blive ved. Kun helbedet kan stoppe ham, siger han.
 
Jens er grundlæggende uddannet mekaniker, læste på Herning Maskinskole og sejlede i en årrække som 2. og 1. mester i Rederiet Knud I. Larsen i store coastere i overvejende europæisk fart. Sidenhen ansat i forsøgsafdelingen hos Danfoss og indtil pensioneringen, 30 år som kølemontør hos Brdr. Gram (nu York).
 
Adspurgt om de bedste oplevelser med Caroline, svarer Jens, at hver eneste tur med skibet er en oplevelse i sig selv. Det er svært at fremhæve noget specielt. Hvis turene med fiskefoder til Musholm bliver for ensformige, kan de krydres med weekend-ture ud af Svendborg. Og, så har der været ture til København og til Flensburg. Mest tilfredsstillende er at kunne fremstille ting til skibet hjemme på eget værksted, så skibet ikke er afhængig af tilkøbt service udefra.